cierpienie w Dzumie

Moje idealne życie

Temat: Jaka będzie lektura na maturze pisemnej?

toc to jakis hardkor w ogole!
czytam sobie te wasze posty i tu literatura wojenna, tu dzuma, Boze- nie zdam!

chcialabym lalke, najlepiej temat z probnej z operonu :D Zbrodnia i kara tez
fajnie.. moze cierpienia mlodego wertera? byly dwa lata temu to czemu ni emogly
by byc i teraz?
romeo i julia? ale tego chyba nie ma w kanonie.
a moze kamizelka? latwe i przyjemne. ha , no i krotkie:D
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,93607704,93607704,Jaka_bedzie_lektura_na_maturze_pisemnej_.html



Temat: motyw niezawinionego cierpienia w literaturze
BIBLIA Stary Testament historia Hioba
MITOLOGIA - Prometeusz
”Legenda o św. Aleksym”
”Lament świętokrzyski”
Treny” - Jan Kochanowski
Cierpienia młodego Wertera” - J.W. Goethe
”Dziady” cz. III i IV

”Quo vadis” - H. Sienkiewicz
”Ludzie bezdomni”
Medaliony”
Malowany ptak” – Kosiński

Dżuma” - A. Camus
”Wieża” - G. Herling-Grudziński
”Wiersze” – H. Poświatowska
”Pan Cogito rozmyśla o cierpieniu”

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,57428447,57428447,motyw_niezawinionego_cierpienia_w_literaturze.html


Temat: Czy akcja "Dżuma" dziala się naprawdę?
Akcja „Dżumy” jest przenośnią. Mówi o tym nawet motto jakie umieścił Camus na
początku tej książki: „Jest rzeczą równie rozsądną ukazać jakiś rodzaj
uwięzienia przez inny, jak ukazać coś, co istnieje rzeczywiście, przez coś
innego, co nie istnieje.” (Defoe). Została napisana dwa lata po zakończeniu II
wojny światowej. I była raczej wyrazem bezsilności wobec ogromu cierpień i zła
które dotknęło tysiące ludzi bez względu na to kim byli i z kąd pochodzili, a
na co nie mieli wpływu (jak zaraza). Losy bohaterów to przecież obraz ludzi
którzy próbują się jakoś odnaleźć w tym co ich dotknęło (jedni są bohaterami,
inni są bierni a jeszcze inni myślą tylko o sobie). Zresztą „Dżume” można
interpretować na wiele sposobów. Zaraza może być też symbolem zła „Każdy nosi w
sobie dżumę”.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,151,8277979,8277979,Czy_akcja_Dzuma_dziala_sie_naprawde_.html


Temat: Gdzie znalezc spis lektur licealnych?
Kochanowski J.: Treny
Wiersze barokowe (Potocki, Morsztyn, Naborowski)
Krasicki I.: Wiersze. Satyry. Bajki
Sofokles : Król Edyp
Horacy : Wybór pieśni
Dante : Boska komedia
Szekspir W. : Makbet
Molier :Świętoszek

Mickiewicz A. : Dziady cz.III
Mickiewicz A. : Pan Tadeusz
Słowacki J. : Kordian
Krasiński Z. : Nie-boska komedia
Norwid C.K., Nickiewicz A., Słowacki J. : Wiersze
Wybór nowel pozytywistycznych ( Prus [Kamizelka], Orzeszkowa [Gloria victis],
Konopnicka [Mendel Gdański])
Orzeszkowa E. : Nad Niemnem
Prus B. : Lalka
Sienkiewicz H. : Potop
Wiersze (Kasprowicz, Tetmajer,Staff)
Wyspiański S. : Wesele
Reymont S. : Chłopi. T.1
Goethe J. : Cierpienia młodego Wertera
Dostojewski F. : Zbrodnia i kara
Conrad J. : Jądro ciemności

Żeromski S. : Przedwiośnie, Ludzie bezdomni
Gombrowicz W.: Ferdydurke. Trans-Atlantyk
Nałkowska Z. : Granica
Kuncewiczowa M. : Cudzoziemka
Witkiewicz S. : Szewcy
Borowski T. : Opowiadania
Herling-Grudziński G. : Inny świat
Mrożek S. : Tango
Krall H. : Zdążyć przed Panem Bogiem
Wiersze ( Leśmian, Tuwim, Pawlikowska-Jasnorzewska, Miłosz, Baczyński,
Różewicz, Herbert, Białoszewski, Szymborska, Barańczak, Twardowski)
Kafka F. : Proces
Bułhakow M. : Mistrz i Małgorzata
Camus A. : Dżuma
Mniej więcej podzielone na klasy. Lektury dodatkowe ustala indywidualnie
polonista, jeśli starczy czasu. Gazeta teraz wydaje piekną klasykę, właściwie
należy to znać
Cześć Karolu


Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,151,15127666,15127666,Gdzie_znalezc_spis_lektur_licealnych_.html


Temat: Mój chłopak ma ChAD
Przyłączam się do chóru potępiającego stwierdzenie "toksyczne
związki". Toksyczni ludzie mogą, ale nie muszą cierpieć na ChAD.
Toksyczność jest kwestią osobowości, a nie choroby biologicznej.
Współchorobowość ChAD z zaburzeniami osobowości to temat rzeka -
odsyłam do wszechmocnego Googla

poetkam napisała:
> Problemy psychiczne są możliwe, ale nie gwarantowane. Nie w każdym
> przypadku. Czy związek ludzi (obojętnie czy z Chadem, czy nie)
> przetrwa, zależy od tych ludzi.

Dokładnie, można być chorym człowiekiem, można też zdrową świnią....
I rozpad związku w drugim przypadku jest znacznie bardziej
prawdopodobny. Zainteresowanych odsyłam do Dżumy A. Camus - to po tym
takie przemyślenia mnie dopadły.

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,15184,92898742,92898742,Moj_chlopak_ma_ChAD.html


Temat: Filozofia w szkołach....
Po co nowy przedmiot?
1. Po co wprowadzać filozofię do szkół, skoro jej elementy mogą i powinny być
obecne w nauczaniu każdego przedmiotu. Nie wyobrażam sobie np. matematyki bez
logiki, albo fizyki i biologii bez ontologii, epistemologii, czy antropologii.
Czym jest lekcja historii bez teorii historiozoficznych? Jak można omówić na
języku polskim Lorda Jima bez nawiązania do etyki, Dżumę bez egzystencjalizmu,
albo Zbrodnię i karę nie wspominając o Nietzschem.
Przykłady można mnożyć, ale krótko: szkoła powinna służyć przede wszystkim do
kształtowania człowieka, a nie do napychania go wiedzą. W szkole powinniśmy
nauczyć się dyskutować, wyrażać siebie, myśleć, rozumieć świat, siebie, ludzi,
kulturę, odczuwać piękno, dobro, cierpienie...

2. Filozofia w swym etymologicznym i zasadniczym znaczeniu jest umiłowaniem
mądrości (gr. phileo+sophia). Tego nie zdobędzie nikt, dla kogo ważne jest Mieć
(np. wiedzę, wykształcenie, stanowisko, sukces...), a nie Być (np. przyzwoitym
człowiekim). Wiedza oraz inteligencja to jeszcze nie mądrość. Znam wielu
wykształconych głupków i cyników, często z tytułami naukowymi bądź z nie
wiadomo jakim mniemaniem o sobie.

3. Szkoła,w której się uczy bycia mądrym/dobrym człowiekiem nie ziści się,
choćbyśmy nie wiem ile godzin filozofii wprowadzili, bo do tego potrzeba
nauczycieli-przewodników, a nie zaliczających kolejne kursy i nadgodziny
wyrobników.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,461,54555031,54555031,Filozofia_w_szkolach_.html


Powered by WordPress, © Moje idealne życie